lunes, 23 de enero de 2012

Agencias de Rating

El domingo pasado, en esta misma tribuna, hice referencia al papel de las agencias de rating. Mucho se ha hablado durante la semana de su rol, de su influencia en los mercados y de sus, a veces, equivocadas o tendenciosas opiniones. Durante la semana hemos visto como la responsable de ratings soberanos de S&P (Myriam Fernandez de Heredia) ha estado de "roadshow" y ha salido mas en prensa y TV que la propia Belén Esteban. Ya empezó el domingo en el El País, luego en Publico, para acabar cerrando la ronda en Los desayunos de TVE. Supongo que el objetivo no era otro que intentar "lavar" su imagen, justificarse e intentar que alguien escuchase sus explicaciones. Desde luego al mercado le han importado muy poco las rebajas como demuestra la evolucion de los CDS de los países afectados. Solo en el caso Portugués han empeorado, como podéis ver en el gráfico adjunto. Los demás implicados no han empeorado si no que han mejorado su percepción de riesgo. Una vez más, se demuestra que el mercado va por delante de las agencias y que su actuación estaba en precio.

Fuente: Bloomberg

Desde la UE se está hablando de la creación de una agencia de calificación Europea.  Ya veremos en que queda todo esto por que puede llegar a ser un "caramelo" muy goloso en manos de los políticos europeos y, al final, ser peor el remedio que la enfermedad. Si bien es cierto que la idea de "contra-poder" hacia S&P, Moody's o Fitch, parece acertada, no lo es menos que podría "viciarse" muy facilmente. Aunque estas tres agencias son las mas grandes existen otras dos que están dando que hablar (y mucho) en los últimos tiempos.

Una es la agencia China Dagong, y la otra, una americana, Egan-Jones. No es que sean las mas seguidas por el mercado pero cada vez se las tiene mas en cuenta por su anticipacion a los acontecimientos. Dagong anticipó el recorte a EEUU antes que nadie y Egan-Jones ha rebajado la nota de Alemania esta misma semana. Me da la impresión que las clásicas agencias están algo preocupadas por su negocio y por su perdida de credibilidad. De ahí sus intentos de "lavado de imagen" como esta semana pasada. El futuro dirá si perderán mas fuerza de la que han perdido y si la creación una agencia europea da al mercado ese contrapunto que ahora no existe.

5 comentarios:

  1. Torno a ser la primera a comentar. A aquest pas, m'hauràs de donar un premi :-)

    No entraré a qüestionar la necessitat o no de les agències de rating. Crec que la setmana passada ja ho varem discutir.

    Vull anar més enllà al respecte del paper que tenen i que haurien de representar.

    Em sembla fantàstic que es vulgui crear una agència europea si aquesta fos transparent i independent. Si no, doncs ja està bé com estem.

    Com molt bé deixes entreveure al post, els mercats no han reaccionat com s'esperava després del dictàmen d'S&P de la setmana passada: era previsible i se savia que passaria. Però el més collonut de tot és que el què dèia S&P un dia, l'endemà ho contradeia Moddy's. Per tant, quantes més agències hi hagi, millor, perquè per ser autenticament fiables hauran d'aplicar criteris creïbles i contrastables si volen que els seus dictàmens no s'enviin directament a la bassa.

    I per acabar -perque no em vull estendre-, em sembla que tots plegats i els polítics molt especialment hauriem de començar a relativitzar els dictàmens de les agències de qualificació. Si fossim més responables com a ciutadans, no esperariem a que S&P rebaixés la nota de qualsevol país europeu pels seus desgabells a l'erari públic, sinó que exigiriem responsabilitats als mals gestors del diner públic i molt especialment als corruptes per haver provocat el forat monumental que pateixen molts dels països del nostre entorn i que tots acabarem pagant sense haver participat pràcticament en res en el desastre.

    Molt bon post, Serafí.
    Enhorabona.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Marisol, moltes gràcies per participar de nou en el debat. Que siguis la primera, i de moment, la unica no vol dir que no ho valori.

      No sé com quedarà "lo" de les agencies. Jo crec que ara estan molt "tocades" pero encara se les escolten i formen part del sistema. Està clar, peró, que cal revisar el model. No es habitual que hi hagin moltes disparitats de criteris entre elles, tot i que a vegades passa com comentes. Els sistemes de notació son diferents i poden fer avaluacions diferents d'un mateix emissor. Pot passar que entre 2 agencies tinguis un o dos esglaons de diferencia pero a la llarga la tendencia es que s'equiparin. Crec que Moody's acabarà baixant-li la nota a FRA i a d'altres. Es qüestió de temps, crec.

      En quant al que comentes dels politics vs els ciutadans veig complicada l'aplicació de sancions als mals gestors tot i que sembla que es la tendencia. El nou govern espanyol ha dit que farà alguna cosa aixi, pero ho ha fet amb la boca petita. Hauría de començar per sancionar a gent del seu propi partit (cas de Valencia per ex.) i es clar, aixó no "ven".

      En fi, ja veurem.

      Eliminar
    2. Hi estic d'acord tret de la qüestió política. Crec que és un gran dèficit democràtic, sinó el més gran, no ser capaços de passar factura al mal gestor i al que malbarata els diners dels ciutadans. No únicament per corrupció (faltaria més!) sinó en general. Ja sigui amb inhabilitació, amb presó, o pagant de la seva butxaca la desviació. Si això fos així, el control sobre la despesa pública seria molt més acurada. Perquè ara els plats trencats els haurem de pagar entre tots i ens hipoteca el nostre futur i el dels nostres fills. I en canvi, qui és capaç de construir aeroports sense ni un sol avió, capen tan amples per la política com si no res.

      Eliminar
  2. En castellano de la meseta hay una expresion a mi juicio muy acertada, "ser juez y parte". Eso son las agencias ahora mismo, como bien dices dado el poder que han adquirido. CL

    ResponderEliminar
  3. Com bé dius al mercat li importa molt poc el que diguin les agències de ràting, ja ho té descomptat de dies abans. Per tant la influència d'aquestes agències és molt menys del que sembla.
    Potser hauríem de parar de buscar bocs expiatoris i reconèixer que la desastrosa situació en que ens trobem és sobretot conseqüència de la imprevisió i incompetència de gran part de la classe política occidental. I ara tenen el cinisme de voler-se muntar la seva pròpia agència. Més euroburòcrates a mantenir...

    ResponderEliminar